Čtvrtý ročník Cen Domu zahraniční spolupráce (DZS) za rok 2021 má své vítěze. Ocenění získaly také projekty Filozofické, Pedagogické a Přírodovědecké fakulty Univerzity Palackého financované z programů spravovaných DZS.
Cenu Domu zahraniční spolupráce mohli nominovaní získat v sedmi kategoriích. Mezi nejlepšími se ocitly projekty Filozofické, Pedagogické a Přírodovědecké fakulty UP. Podle ředitele DZS Michala Uhla jsou vybrané projekty výkladní skříní toho nejlepšího, co se za uplynulý rok v oblasti mezinárodního vzdělávání událo.
„Mám velkou radost, že se každoročně sejde tolik vynikajících projektů. Dokazují, že máme nespočet organizací, institucí i jednotlivců, kteří mají chuť a vůli pracovat na zkvalitňování vzdělávání,“ uvedl Michal Uhl.
Mezi nejúspěšnější počiny mezinárodního vzdělávání se zařadil projekt European history, politics, culture and memory. Pod vedením Radmily Švaříčkové Slabákové z katedry historie Filozofické fakulty UP (Program CEEPUS) se univerzitní síť zabývá evropskou historií, kulturou a politikou, nově též politikou paměti a tzv. memory wars v tomto regionu. Tvoří ji devět partnerských pracovišť z osmi univerzit v osmi různých zemích. Hlavním cílem sítě je pravidelná mobilita studentů a vyučujících. Dlouhodobě usiluje o společné programy typu joint degree – v současnosti se podílí na realizaci dvou takových programů.
Síť CEEPUS CIII-CZ-0029 je jednou z nejstarších sítí programu CEEPUS, existuje již 18 let. Celou tuto dobu jsou kurikula partnerských pracovišť obohacována o přednášky, semináře a kurzy, které nejsou v nabídce domácích pracovišť. Síť rovněž usiluje o zvyšování kvality středoevropského vzdělávání a výzkumu v dané oblasti, čemuž pomáhají společné workshopy a letní školy, na nichž si partneři vzájemně sdělují nejnovější poznatky. Celých 18 let přispívá projekt CEEPUS k internacionalizaci FF UP, stovky studujících UP mohli díky programu studovat v zahraničí. Klíčovým pracovištěm je právě katedra historie. FF UP.
„Oceněním jsem velmi mile překvapena. Jsem ráda, že Dům zahraniční spolupráce přistoupil k těmto cenám a že byl zahrnut i program CEEPUS, který neprávem zůstává i na Univerzitě Palackého zastíněn programem ERASMUS. Byla bych ráda, kdyby se povedlo zvýšit povědomí o programu, který nabízí badatelské a studijní pobyty, přispívá k internacionalizaci i k překonání provinčnosti. Chtěla bych studující UP k výjezdům do zahraničí povzbudit, naše síť CEEPUS je otevřená nejen studujícím a vyučujícím historie, ale i dalším oborům spadajícím pod tematiku sítě, politologie, sociologie, kultura, paměťová studia a další. Termín odevzdání přihlášek je 15. června prostřednictvím ceepus.info na zimní semestr akademického roku 2022/2023,“ uvedla Radmila Svaříčková Slabáková.
Univerzita Palackého uspěla i v kategorii Digitalizace. Ocenění získal projekt Development of Computational Thinking, který vede Tomáš Dragon z katedry technické a informační výchovy Pedagogické fakulty UP (Program CEEPUS). „Získání ocenění je pro nás velkým úspěchem. Vnímáme jej nejen jako ocenění naší vynaložené práce, ale také jako signál od okolí, že jdeme správnou cestou a bylo by vhodné v ní pokračovat a dál na projektu pracovat,“ uvedl odborník z PdF. Ve spolupráci s dalšími sedmi univerzitami pěti zemí se v projektu s kolegy zaměřuje na rozvoj informatického myšlení.
„Snažíme se přispět k jeho komplexnímu rozvoji nejen u studentů, ale i pedagogů. Jedním z našich cílů je realizovat mezinárodní intenzivní kurzy na vybraná témata, jako jsou programování, robotika, virtuální a rozšířená realita, umělá inteligence, e-learning, virtualizace, 3D tisk či internet věcí. V rámci projektu vznikla online platforma na adrese https://ceepus.upol.cz, která potenciálním zájemcům o výjezdy poskytne důležité informace v anglickém i jejich rodném jazyce. Síť má také zvýšit zájem studentů a akademických pracovníků o zahraniční virtuální mobility. Ve spolupráci s tichým společníkem sítě DRAGON solutions s. r. o. se podařilo vytvořit komplexní platformu nazvanou E-zdroje.cz, která umožňuje vzájemně sdílet digitální vzdělávací zdroje, recenzovat je a komentovat. Platforma nabízí také e-learningový systém včetně videokonferenčního modulu. Všechny portály, které v projektu vznikly, se neustále vyvíjejí,“ dodal za projekt Tomáš Dragon.
Přírodovědeckou fakultu úspěšně reprezentoval projekt Making knowledge together - addressing climate change through innovative place based education and blended learning, který pod zkráceným názvem EduChange realizují spolu s UP také univerzity z Malty, Utrechtu a Trondheimu. Projekt zvítězil v kategorii Udržitelnost.
„Cílem projektu je pomocí terénního kurzu inovovat způsob výuky o změně klimatu z lokální i globální perspektivy. Vzhledem k tomu, že výuka a učení v terénu jsou často spíše tradiční a vedené učitelem, snažíme se je měnit na inovativní a kreativní výukové prostředí. Věříme, že podpory inovací a kreativity lze snadno dosáhnout prostřednictvím mezinárodních partnerství a mezioborových a transdisciplinárních přístupů,“ řekl Jiří Pánek z katedry rozvojových a environmentálních studií, který je hlavním řešitelem oceněného projektu.
Úspěšné počiny nominovali zástupci DZS. Z 61 nominovaných projektů postoupilo do finále 33, z nichž vítěze v jednotlivých kategoriích vybrala odborná komise. Ceny vítězům předával ministr školství, mládeže a tělovýchovy Petr Gazdík.
„Je skvělé vidět, kolik škol i dalších organizací se snaží přispívat k internacionalizaci vzdělávání v ČR, následovat trendy a aplikovat nové metody. Programy mezinárodního vzdělávání vnímám jako jeden z neopomenutelných nástrojů k dosažení cílů Strategie 2030+. Děkuji proto všem, kteří díky nim posouvají české školství dopředu,“ komentoval předávání cen Petr Gazdík, ministr školství, mládeže a tělovýchovy.
Všechny projekty v užší nominaci jsou představeny publikaci Ceny DZS 2021.