Informace o studiu

Studium učitelské způsobilosti pro studenty a absolventy navazujícího magisterského programu na FF UP

Institut celoživotního vzdělávání na Filozofické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci (ICV FF UP) zajišťuje studium v oblasti pedagogických věd v rámci programu celoživotního vzdělávání v souladu s ustanovením § 22 odst. 1 písm. a) zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a § 1 odst. 1 písm. a) vyhlášky č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků, ve znění pozdějších předpisů.

Studium pedagogiky k získání kvalifikace učitele 2. stupně ZŠ a SŠ

Studium je koncipováno na základě dokumentu Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství, který popisuje 18 profesních  kompetencí rozdělených do 6 oblastí, jimiž má být vybaven každý absolvent a každá absolventka vzdělávacího programu vedoucího ke kvalifikaci učitele, a má sloužit k dalšímu zkvalitňování přípravy učitelů v České republice. Jednotlivé kompetence jsou rozvíjeny v jednotlivých předmětech, do nichž je strukturována výuka: pedagogika a psychologie, didaktika, řízená a reflektovaná praxe. Účastníci vzdělávání aktivně pracují s Kompetenčním rámcem absolventa a absolventky učitelství a kartičkami kompetencí prostřednictvím průběžného vytváření profesního portfolia, průběžné sebeevaluace a evaluace jednotlivých úrovní.

Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství 

1. Vyučované obory a jejich zprostředkování žákům a žákyním 1.1. Rozumím vyučovaným oborům a dále se v nich rozvíjím. 1.2. Didakticky zprostředkuji obsah vyučovaných oborů žákům a žákyním v souladu s jejich vzdělávacími potřebami.

2. Plánování, vedení a reflexe výuky 2.1. Nastavuji cíle výuky a vedu k nastavování vlastních cílů také žáky a žákyně. 2.2. Poznávám vzdělávací potřeby žáků a žákyň a plánuji výuku tak, aby každému žákovi a žákyni umožňovala aktivně se zapojit a dosahovat stanovených cílů. 2.3. Podporuji u žáků a žákyň zvídavost a motivaci k učení. 2.4. Efektivně vedu výuku a v jejím průběhu zjišťuji míru porozumění žáků a žákyň a reaguji na jejich potřeby. 2.5. Reflektuji výuku a vyhodnocuji dosahování stanovených cílů.

3. Prostředí pro učení 3.1. Vytvářím bezpečné prostředí pro učení. 3.2. Vedu žáky a žákyně k chování podporujícímu učení a ke spolupráci. 3.3. Zajišťuji vhodné uspořádání fyzického prostoru i digitálního prostředí, kde se učení odehrává.

4. Zpětná vazba a hodnocení 4.1. Hodnotím na základě kritérií a vedu k tomu také žáky a žákyně. 4.2. Poskytuji a přijímám zpětnou vazbu a vedu k tomu také žáky a žákyně. 4.3. Vedu žáky a žákyně k reflexi jejich učení.

5. Profesní spolupráce 5.1. Spolupracuji s kolegy a kolegyněmi ve prospěch žáků a žákyň a společného profesního růstu. 5.2. Spolupracuji s rodiči a širší komunitou školy v zájmu žáků a žákyň.

6. Profesní sebepojetí, rozvoj, etika a duševní zdraví 6.1. Systematicky pracuji na utváření svého sebepojetí v roli učitele či učitelky a na svém profesním rozvoji. 6.2. Odpovědně pracuji s informacemi a s digitálními nástroji, vedu žáky a žákyně k demokratickým hodnotám a jednám v souladu s profesní etikou. 6.3. Systematicky pečuji o své duševní zdraví a psychohygienu.


Akreditované programy FF UP odpovídající charakteru vyučovaných oborových didaktik:

  • Anglická filologie (zahrnuje i program Angličtina se zaměřením na tlumočení a překlad)
  • Ekonomická studia (program Management v kreativních odvětvích)
  • Česká filologie
  • Filozofie
  • Francouzská filologie (zahrnuje i program Francouzština se specializací na tlumočení a překlad)
  • Historické vědy
  • Italština a italská kultura
  • Muzikologie
  • Německá filologie (zahrnuje i program Němčina pro překladatele)
  • Nizozemská filologie
  • Polská filologie (zahrnuje i program Polská filologie se specializací na překlad)
  • Psychologie
  • Ruská filologie (zahrnuje i program Ruština pro překladatele)
  • Španělská filologie (zahrnuje i program Španělská filologie se zaměřením na tlumočnictví a překlad)

Výše poplatku za studium od 2024/2025

  • pro studenty FF studující učitelskou způsobilost na jednom oboru – 12 000 Kč,
  • pro studenty FF studující učitelskou způsobilost na dvou oborech – 15 000 .
  • Pro studenty z jiných fakult než FF UP (PřF, PdF, FTK) činí poplatek za studium 6 000 Kč, přičemž je jim automaticky uznán předmět Pedagogika a Psychologie pokud na mateřské fakultě studují program pedagogického zaměření. Na FF UP si zapisují (IS STAG) a absolvují oborovou didaktiku a praxi.

Platba za studium musí být uhrazena do začátku studia učitelské způsobilosti, nejpozději do začátku měsíce října. Platba je za celé studium (4 semestry) a absolvování závěrečné zkoušky. Údaje k platbě obdrží účastník po přihlášení do studia v cžv portálu.

 

Profil absolventa a absolventky je dán Kompetenčním rámcem absolventa a absolventky učitelství na úrovni 1, tj. „Absolvent/ka“:

1. absolvent/ka je připraven/a vést výuku daného předmětu, rozumí vyučovaným oborům a dále se v nich rozvíjí. Didakticky zprostředkovává obsah vyučovaných oborů žákyním a žákům v souladu s jejich vzdělávacími potřebami a v souladu s kurikulem.

2. absolvent/ka je připraven/a plánovat, vést a reflektovat výuku. Nastavuje cíle výuky a vede k nastavování cílů žáky a žákyně. Plánuje výuku na základě znalosti vzdělávacích potřeb žákyň a žáků, tak aby se mohli aktivně zapojit a cílů dosáhnout. Podporuje motivaci žáků a žákyň k učení. Reflektuje a vyhodnocuje dosahování cílů.

3. absolvent/ka je připraven/a vytvářet bezpečné prostředí pro učení, vede žákyně a žáky ke spolupráci, zajišťuje vhodné výukové prostředí, vč. digitálního.

4. absolvent/ka je připraven/a poskytovat a přijímat zpětnou vazbu, hodnotí na základě kritérií a vede žáky a žákyně k reflexi jejich učení.

5. absolvent/ka spolupracuje s kolegy a kolegyněmi ve prospěch žáků a žákyň a společného profesního růstu, spolupracuje s rodiči a širší komunitou školy v zájmu žáků a žákyň.

6. absolvent/ka pracuje systematicky na utváření svého profesního sebepojetí a na svém profesním rozvoji. Vede žákyně a žáky k demokratickým hodnotám a jedná v souladu s profesní etikou. Systematicky pečuje o své duševní zdraví a psychohygienu.

K vyhotovení osvědčení je nutné zaslání skenu diplomu na e-mail PhDr. Gabriele Paráčkové: gabriela.parackova@upol.cz.
Osvědčení je vystaveno ve lhůtě 1-2 měsíce (po doložení diplomu a kompletaci všech potřebných podkladů, zajištění podpisů děkana FF a rektora UP aj.).


Průběh studia

Účastníci jsou povinni sledovat webové stránky o studiu učitelské způsobilosti, kde budou uvedeny aktuální termíny závěrečných zkoušek, složení komisí se seznamem studentů (nejpozději 14 dní před začátkem závěrečné zkoušky) a jiné aktuální informace o průběhu studia.

Účastník si v IS STAG zapisuje předměty pod zkratkami uvedené u studijního plánu níže (vždy za 0 kreditů) platný podle akreditace MŠMT. Zapsané předměty je nutné absolvovat. Odepsání předmětu je možné přes žádost (viz Dokumenty ke stažení).

Po úspěšném absolvování závěrečné zkoušky obdrží absolventi Osvědčení o absolvování programu celoživotního vzdělávání k výuce předmětů v oboru ve kterém dokončili magisterské vysokoškolské studium (doložením kopie diplomu), a závěr k uvedení jednotlivých částí zkoušek a jejich klasifikace. Absolvent získá způsobilost k výuce na SŠ i na 2. stupni ZŠ, pokud se předmět, jehož didaktiku na FF absolvoval, vyučuje na ZŠ.


Studijní plány

Studijní plány - aktuální

Studium pedagogiky k získání kvalifikace učitele 2. stupně ZŠ a SŠ

pro přihlášené účastníky od ZS 2024

podmínky platné pro akademický rok 2024/2025 podle akreditace MSMT - 836/2024-5-24

Studium je v rozsahu 4 semestrů. Účastník povinně podle následujícího harmonogramu absolvuje:

Předmět Rozsah výuky v hod. Zakončení Semestr
týden/za semestr
Pedagogika a Psychologie I. 3/35 Ko 1. (ZS)
Pedagogika a Psychologie II. 3/35 Ko 2. (LS)
Obecná a oborová didaktika I. 3/40 Zp 1. (ZS)
Obecná a oborová didaktika II. 3/40 Zk  2. (LS)
Řízená a reflektovaná praxe

 

v IS STAG zapsat v daném semestru,
kdy bude praxe splněna

2obor - praxe pro každý obor ve výši 75 hodin

150  Zp 2.-4. (LS-ZS-LS)

Závěrečnou zkoušku z učitelské způsobilosti (nezapisuje se do IS STAG) musí účastník vykonat nejpozději do dvou let od ukončení (=splnění studijních povinností) studia učitelské způsobilosti.

Účastníci si zapisují předměty v IS STAG pod osobním číslem začínajícím I….., vygenerovaným v rámci podané přihlášky přes cžv portál.

Seznam předmětů a zkratek platný od ZS 2024 


Učitelská způsobilost pro přihlášené účastníky od roku 2021 do roku 2023

(Studium v ​​oblasti pedagogických věd k získání kvalifikace učitele všeobecně vzdělávacích předmětů 2. stupně ZŠ a SŠ)

 

podmínky platné pro akademický rok 2023/2024, 2022/2023, 2021/2022 podle akreditace MSMT – 305/2021-4-160

Studium učitelské způsobilosti je vyučováno v rozsahu 4 semestrů. Účastník povinně podle následujícího harmonogramu absolvuje:

Předmět Rozsah výuky    v hod. Zakončení Semestr
týden/za semestr
Pedagogicko-psychologický základ I. 3/35 Ko 1. (ZS)
Pedagogicko-psychologický základ II. 3/35 Ko 2. (LS)
Didaktika diplomového oboru I. (1obor) 3/40 Zp 1. (ZS)
Didaktika diplomového oboru II. (1obor) 3/40 Zk  2. (LS)
Didaktika nediplomového oboru I. (2obor) 3/40 Zp 1. (ZS)
Didaktika nediplomového oboru II. (2obor) 3/40 Zk  2. (LS)
Praxe a její reflexe I. (1obor)

12 dnů praxe po 8 hod. + konzultace s didaktikem

v IS STAG zapsat v daném semestru,
kdy bude praxe splněna

100  Zp 2.-4. (LS-ZS-LS)
Praxe a její reflexe II. (2obor)

12 dnů praxe po 8 hod. + konzultace s didaktikem

v IS STAG zapsat v daném semestru,
kdy bude praxe splněna

100 Zp 2.-4. (LS-ZS-LS)

Závěrečnou zkoušku z učitelské způsobilosti (nezapisuje se do IS STAG) musí účastník vykonat nejpozději do dvou let od ukončení řádného studia na FF, přičemž všechny své studijní povinnosti musí splnit během studia učitelské způsobilosti (jako řádný student FF).

Studenti si zapisují předměty v IS STAG pod osobním číslem začínajícím I….., vygenerovaným v rámci podané přihlášky přes cžv portál.

Seznam předmětů a zkratek UZ od ZS 2021 (ke stažení)

Pokyny a informace k portfoliu studentů


 


Učitelská způsobilost pro přihlášené účastníky do roku 2020

(Studium v ​​oblasti pedagogických věd)

 

podmínky pro akademický rok 2020/2021, 2019/2020, 2018/2019 podle akreditace MSMT-289/2018-2-174

Stávající studijní plán a informace jsou platné pro přihlášené přihlášené do roku 2020 a poslední výuka proběhne v LS 2022.

!V 2022 bude podávat poslední běh volitelných přednášek z důvodu dobíhající platnosti původní akreditace!

 

Předmět Počet kreditů Rozsah výuky týdně/za semestr Zakončení Semestr
Psychologie pro učitele I. PCH/PPUZ 0 2/26 Zp 1.
Psychologie pro učitele II. PCH/PPUZ2 0 2/26 Ko 2.
Pedagogika pro učitele I. KSR/P1UZ 0 2/26 Zp 1.
Pedagogika pro učitele II. KSR/P2UZ 0 2/26 Zp 2.
Pedagogika pro učitele III. KSR/P3UZ 0 2/26 Ko 3.
Didaktika diplomového oboru I., II. (kód – viz seznam, 1obor) 0 3/39 Zp, Zk 1.-2.
Didaktika nediplomového oboru I., II. (kód – viz seznam, 2obor) 0 3/39 Zp, Zk 1.-2.
Praxe a její reflexe I. (diplomového oboru, 1obor) 0 31 hodin celkem Zp 3.-4.
Praxe a její reflexe II. (nediplomového oboru, 2obor) 0 31 hodin celkem Zp 3.-4.
Volitelná přednáška I. – X. 0 20 hodin celkem Zp 2.,4.
Závěrečná práce 0 / / 3.-4.

Poznámka:
Diplomový obor – obor pro který student píše diplomovou práci.

Seznam předmětů a zkratek UZ od roku 2015 (ke stažení)

Student absolvuje nejméně 10 přednášek z nabídek volitelných přednášek (za celé studium). Seznam volitelných přednášek je zveřejněn na webu ICV vždy před začátkem letního semestru. Zápočet z přednášky bude zapsán do Výkazu o studiu ihned po jejím ukončení. Za LS 2021 si student do výkazu zapíše datum a název přednášky s poznámkou “online”, a v zastoupení mu bude zapsán zápočet v den ZZk při kontrole studijních povinností.

 „Výkaz o studiu v programu celoživotního vzdělávání na VŠ“ k vyzvednutí (termín dle domluvy) osobně oproti podpisu v kanceláři PhDr. Gabriely Paráčkové, Křížkovského 10 .

Do výkazu budou zaznamenávány Zp, Zk, Ko. Výkaz student předloží ke kontrole v den závěrečné zkoušky.

Do IS STAG si student zapisuje předměty: Pedagogika pro učitele, Psychologie pro učitele a Didaktika vyučovacích předmětů, vždy za 0 kreditů!

 


 

  

Nastavení cookies a ochrany soukromí

Na našich webových stránkách používáme soubory cookies a případné další síťové identifikátory, které mohou obsahovat osobní údaje (např. jak procházíte naše stránky). My a někteří poskytovatelé námi využívaných služeb, máme k těmto údajům ve Vašem zařízení přístup nebo je ukládáme. Tyto údaje nám pomáhají provozovat a zlepšovat naše služby. Pro některé účely zpracování takto získaných údajů je vyžadován Váš souhlas. Svůj souhlas můžete kdykoliv změnit nebo odvolat (odkaz najdete v patě stránek).

(Technické cookies nezbytné pro fungování stránek. Neobsahují žádné identifikační údaje.)
(Slouží ke statistickým účelům - měření a analýze návštěvnosti. Sbírají pouze anonymní data.)
(Jsou určeny pro propagační účely, měření úspěšnosti propagačních kampaní apod.)