Informace o studiu
Studium učitelské způsobilosti pro studenty a absolventy navazujícího magisterského programu na FF UP
Institut celoživotního vzdělávání na Filozofické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci (ICV FF UP) zajišťuje studium v oblasti pedagogických věd v rámci programu celoživotního vzdělávání v souladu s ustanovením § 22 odst. 1 písm. a) zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a § 1 odst. 1 písm. a) vyhlášky č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků, ve znění pozdějších předpisů.
Studium pedagogiky k získání kvalifikace učitele 2. stupně ZŠ a SŠ
Studium je koncipováno na základě dokumentu Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství, který popisuje 18 profesních kompetencí rozdělených do 6 oblastí, jimiž má být vybaven každý absolvent a každá absolventka vzdělávacího programu vedoucího ke kvalifikaci učitele, a má sloužit k dalšímu zkvalitňování přípravy učitelů v České republice. Jednotlivé kompetence jsou rozvíjeny v jednotlivých předmětech, do nichž je strukturována výuka: pedagogika a psychologie, didaktika, řízená a reflektovaná praxe. Účastníci vzdělávání aktivně pracují s Kompetenčním rámcem absolventa a absolventky učitelství a kartičkami kompetencí prostřednictvím průběžného vytváření profesního portfolia, průběžné sebeevaluace a evaluace jednotlivých úrovní.
Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství
1. Vyučované obory a jejich zprostředkování žákům a žákyním 1.1. Rozumím vyučovaným oborům a dále se v nich rozvíjím. 1.2. Didakticky zprostředkuji obsah vyučovaných oborů žákům a žákyním v souladu s jejich vzdělávacími potřebami.
2. Plánování, vedení a reflexe výuky 2.1. Nastavuji cíle výuky a vedu k nastavování vlastních cílů také žáky a žákyně. 2.2. Poznávám vzdělávací potřeby žáků a žákyň a plánuji výuku tak, aby každému žákovi a žákyni umožňovala aktivně se zapojit a dosahovat stanovených cílů. 2.3. Podporuji u žáků a žákyň zvídavost a motivaci k učení. 2.4. Efektivně vedu výuku a v jejím průběhu zjišťuji míru porozumění žáků a žákyň a reaguji na jejich potřeby. 2.5. Reflektuji výuku a vyhodnocuji dosahování stanovených cílů.
3. Prostředí pro učení 3.1. Vytvářím bezpečné prostředí pro učení. 3.2. Vedu žáky a žákyně k chování podporujícímu učení a ke spolupráci. 3.3. Zajišťuji vhodné uspořádání fyzického prostoru i digitálního prostředí, kde se učení odehrává.
4. Zpětná vazba a hodnocení 4.1. Hodnotím na základě kritérií a vedu k tomu také žáky a žákyně. 4.2. Poskytuji a přijímám zpětnou vazbu a vedu k tomu také žáky a žákyně. 4.3. Vedu žáky a žákyně k reflexi jejich učení.
5. Profesní spolupráce 5.1. Spolupracuji s kolegy a kolegyněmi ve prospěch žáků a žákyň a společného profesního růstu. 5.2. Spolupracuji s rodiči a širší komunitou školy v zájmu žáků a žákyň.
6. Profesní sebepojetí, rozvoj, etika a duševní zdraví 6.1. Systematicky pracuji na utváření svého sebepojetí v roli učitele či učitelky a na svém profesním rozvoji. 6.2. Odpovědně pracuji s informacemi a s digitálními nástroji, vedu žáky a žákyně k demokratickým hodnotám a jednám v souladu s profesní etikou. 6.3. Systematicky pečuji o své duševní zdraví a psychohygienu.
Podrobnější informace najdete na webu MŠMT zde https://msmt.gov.cz/vzdelavani/kompetencni-ramec-absolventa-ucitelstvi
Akreditované programy FF UP odpovídající charakteru vyučovaných oborových didaktik:
- Anglická filologie (zahrnuje i program Angličtina se zaměřením na tlumočení a překlad)
- Ekonomická studia (program Management v kreativních odvětvích)
- Česká filologie
- Filozofie
- Francouzská filologie (zahrnuje i program Francouzština se specializací na tlumočení a překlad)
- Historické vědy
- Italština a italská kultura
- Muzikologie
- Německá filologie (zahrnuje i program Němčina pro překladatele)
- Nizozemská filologie
- Polská filologie (zahrnuje i program Polská filologie se specializací na překlad)
- Psychologie
- Ruská filologie (zahrnuje i program Ruština pro překladatele)
- Španělská filologie (zahrnuje i program Španělská filologie se zaměřením na tlumočnictví a překlad)
Výše poplatku za studium od 2024/2025
- pro studenty FF studující učitelskou způsobilost na jednom oboru – 12 000 Kč,
- pro studenty FF studující učitelskou způsobilost na dvou oborech – 15 000 Kč .
- Pro studenty z jiných fakult než FF UP (PřF, PdF, FTK) činí poplatek za studium 6 000 Kč, přičemž je jim automaticky uznán předmět Pedagogika a Psychologie pokud na mateřské fakultě studují program pedagogického zaměření. Na FF UP si zapisují (IS STAG) a absolvují oborovou didaktiku a praxi.
Platba za studium musí být uhrazena do začátku studia učitelské způsobilosti, nejpozději do začátku měsíce října. Platba je za celé studium (4 semestry) a absolvování závěrečné zkoušky. Údaje k platbě obdrží účastník po přihlášení do studia v cžv portálu.
Profil absolventa a absolventky je dán Kompetenčním rámcem absolventa a absolventky učitelství na úrovni 1, tj. „Absolvent/ka“:
1. absolvent/ka je připraven/a vést výuku daného předmětu, rozumí vyučovaným oborům a dále se v nich rozvíjí. Didakticky zprostředkovává obsah vyučovaných oborů žákyním a žákům v souladu s jejich vzdělávacími potřebami a v souladu s kurikulem.
2. absolvent/ka je připraven/a plánovat, vést a reflektovat výuku. Nastavuje cíle výuky a vede k nastavování cílů žáky a žákyně. Plánuje výuku na základě znalosti vzdělávacích potřeb žákyň a žáků, tak aby se mohli aktivně zapojit a cílů dosáhnout. Podporuje motivaci žáků a žákyň k učení. Reflektuje a vyhodnocuje dosahování cílů.
3. absolvent/ka je připraven/a vytvářet bezpečné prostředí pro učení, vede žákyně a žáky ke spolupráci, zajišťuje vhodné výukové prostředí, vč. digitálního.
4. absolvent/ka je připraven/a poskytovat a přijímat zpětnou vazbu, hodnotí na základě kritérií a vede žáky a žákyně k reflexi jejich učení.
5. absolvent/ka spolupracuje s kolegy a kolegyněmi ve prospěch žáků a žákyň a společného profesního růstu, spolupracuje s rodiči a širší komunitou školy v zájmu žáků a žákyň.
6. absolvent/ka pracuje systematicky na utváření svého profesního sebepojetí a na svém profesním rozvoji. Vede žákyně a žáky k demokratickým hodnotám a jedná v souladu s profesní etikou. Systematicky pečuje o své duševní zdraví a psychohygienu.
K vyhotovení osvědčení je nutné zaslání skenu diplomu na e-mail PhDr. Gabriele Paráčkové: gabriela.parackova@upol.cz.
Osvědčení je vystaveno ve lhůtě 1-2 měsíce (po doložení diplomu a kompletaci všech potřebných podkladů, zajištění podpisů děkana FF a rektora UP aj.).
Průběh studia
Účastníci jsou povinni sledovat webové stránky o studiu učitelské způsobilosti, kde budou uvedeny aktuální termíny závěrečných zkoušek, složení komisí se seznamem studentů (nejpozději 14 dní před začátkem závěrečné zkoušky) a jiné aktuální informace o průběhu studia.
Účastník si v IS STAG zapisuje předměty pod zkratkami uvedené u studijního plánu níže (vždy za 0 kreditů) platný podle akreditace MŠMT. Zapsané předměty je nutné absolvovat. Odepsání předmětu je možné přes žádost (viz Dokumenty ke stažení).
Po úspěšném absolvování závěrečné zkoušky obdrží absolventi Osvědčení o absolvování programu celoživotního vzdělávání k výuce předmětů v oboru ve kterém dokončili magisterské vysokoškolské studium (doložením kopie diplomu), a závěr k uvedení jednotlivých částí zkoušek a jejich klasifikace. Absolvent získá způsobilost k výuce na SŠ i na 2. stupni ZŠ, pokud se předmět, jehož didaktiku na FF absolvoval, vyučuje na ZŠ.
Studijní plány
Studijní plány - aktuální
Studium pedagogiky k získání kvalifikace učitele 2. stupně ZŠ a SŠ
pro přihlášené účastníky od ZS 2024
podmínky platné pro akademický rok 2024/2025 podle akreditace MSMT - 836/2024-5-24
Studium je v rozsahu 4 semestrů. Účastník povinně podle následujícího harmonogramu absolvuje:
Předmět | Rozsah výuky v hod. | Zakončení | Semestr |
týden/za semestr | |||
Pedagogika a Psychologie I. | 3/35 | Ko | 1. (ZS) |
Pedagogika a Psychologie II. | 3/35 | Ko | 2. (LS) |
Obecná a oborová didaktika I. | 3/40 | Zp | 1. (ZS) |
Obecná a oborová didaktika II. | 3/40 | Zk | 2. (LS) |
Řízená a reflektovaná praxe
v IS STAG zapsat v daném semestru, 2obor - praxe pro každý obor ve výši 75 hodin | 150 | Zp | 2.-4. (LS-ZS-LS) |
Účastník si zapisuje předměty v IS STAG pod osobním číslem začínajícím I….., vygenerovaným v rámci podané přihlášky přes cžv portál.
Praxi si účastník zapisuje v semestru, kdy plánuje její dokončení.
Závěrečnou zkoušku z učitelské způsobilosti (nezapisuje se do IS STAG) musí účastník vykonat nejpozději do dvou let od ukončení (=splnění studijních povinností) studia učitelské způsobilosti. Koná se obvykle v dubnu a říjnu daného roku.