Praxe
Studium učitelské způsobilosti
Podmínky praxe pro přihlášené účastníky od roku 2024 - nová akreditace
Řízená a reflektovaná praxe je účastníkem/účastnicí vzdělávání absolvována v průběhu 2. až 4. semestru (začátek praxe nejdříve od LS 2025). Každý účastník/účastnice musí absolvovat 150 hodin řízené a reflektované praxe (1obor, pro 2obor je to 75 hodin pro každý obor), která je rozdělena do oblastí:
A - 40 hodin, samostatná nebo párová výuka žáků
B - 30 hodin, pozorování nebo asistence ve výuce
C - 60 hodin, společné plánování a reflexe, uvádění do života školy provázejícím učitelem
D - 20 hodin, skupinová reflexe praxí na reflektivním semináři
Harmonogram praxe:
2.-3. semestr - část B (pozorování a asistence ve výuce, 30 hodin) a polovina části C (reflexe pozorování a asistence, uvádění do života školy, 30 hodin).
3.-4. semestr - část A (samostatná nebo párová výuka žáků, 40 hodin) a druhá polovina části C (reflexe výuky, plánování výuky, uvádění do života školy, 30 hodin).
3.-4. semestr - část D, 20 hodin reflexe praxí na Reflektivním semináři, blokově 10x 2 hodiny (případně jiné časové rozložení).
V IS STAG si účastník zapisuje předmět Řízená a reflektovaná praxe (pro 1obor: ICV/PRX, pro 2obor: ICV/2PRX1, ICV/2PRX2) v semestru, kdy bude praxe splněna.
Předměty, kde jsou do obsahu zahrnuta i témata spojená s výukou na ZŠ, a účastníci tedy mohou konat praxi na 2. stupni ZŠ i na SŠ:
- Didatika dějepisu
- Didaktika hudební výchovy
- Didaktika českého jazyka a literatury
- Didaktika cizích jazyků
Předměty, u kterých je nutné, s ohledem na obsah seminářů i na vystudovaný obor, aby byla praxe absolvována pouze na SŠ:
- Didaktika filosofie
- Didaktika psychologie
- Didaktika ekonomických disciplín
Praxe absolvovaná na jazykové škole není možná, pouze na cizojazyčné střední škole nebo sekci gymnázia.
Informace k praxi – pro účastníky ke stažení
Praxe probíhá ve škole, kterou si zvolí účastník/účastnice společně s didaktikem/didaktičkou, ideálně z nabídky spolupracujících škol (viz níže přehled). Jedná se o síť škol, resp. zcela konkrétních provázejících učitelů a učitelek daného předmětu na ZŠ a SŠ, s nimiž didaktik/didaktička dlouhodobě spolupracuje.
V případě, že by účastník/účastnice rádi zvolili jinou školu, je třeba její výběr vždy předem konzultovat s didaktikem/didaktičkou a získat souhlas. Je nutné myslet na to, že didaktik/didaktička musí školu navštívit v rámci hospitace, tedy měla by být co nejlépe dostupná.
Výběr školy
1) účastník/účastnice si vybere z nabídky spolupracujících škol – kterou připravil oborový didaktik/didaktička a přehled najdete níže. Jedná se o síť škol, resp. zcela konkrétních učitelů a učitelů daného předmětu na ZŠ a SŠ, s nimiž Váš didaktik dlouhodobě spolupracuje a které chce s důvěrou svým studentům doporučit. Praxe je na základě Smlouvy o zabezpečení odborné praxe (nutné vyřídit s časovým předstihem!).
2) účastník/účastnice si vybere školu sám po konzultaci s oborovým didaktikem/didaktičkou – nejčastěji preferované školy v místě bydliště, nebo školy, kam by rád po absolvování studia nastoupil. Je nutné myslet na to, že oborový didaktik/didaktička musí školu navštívit v rámci hospitace.
Praxe - Gymnázium Hejčín
Koordinaci praxí studentů FF pro gymnázium zajišťuje Mgr. Andrea Ramešová (andrea.ramesova@upol.cz). V případě zájmu je nutná konzultace a souhlas oborového didaktika, až potom je možné kontaktovat Mgr. Ramešovou. Praxi není možné vyřizovat individuálně.
Formuláře k praxi – pro účastníky ke stažení
- Smlouva o zabezpečení praxe – jen při variantě 1) výběru z nabídek spolupracujících škol, účastník si vyplní a vyřídí nejpozději 1 týden před nástupem praxe (kvůli podpisům FF UP a vybrané škole, vyplněnou smlouvu jako první poslat na e-mail gabriela.parackova@upol.cz);
- Dopis řediteli a učiteli – jen při při variantě 2) vlastním výběru školy, účastník odevzdá řediteli a učiteli jako vstupní dokument;
- Metodický list pro učitele – účastník odevzdá učiteli;
- Harmonogram praxe (plán a výkaz) – účastník vyplní před praxí a předloží didaktikovi, slouží po celou dobu praxe k zaznamenávání reálného průběhu praxe a také k závěrečnému výkazu praxe, který účastník (s podpisem učitele) odevzdá na konci praxe didaktikovi;
- Hodnocení praxe provázejícím učitelem – vyplní učitel, účastník odevzdá didaktikovi.
Pro učitele - k vyplacení odměny
- 1. DPP - Dohoda o provedení práce 1obor, Dohoda o provedení práce 2obor – učitel vyplní (čitelně) a podepíše, nechá potvrdit ředitelstvím školy (razítko a podpis ředitele školy ). Rozvržení pracovní doby vyplnit tužkou (informativně - pro doplnění do výkazu evidovaného na FF UP, uvedený čas musí být mimo hlavní pracovní dobu, aby se činnost na DPP nekryla s hlavní činností). Doba, na kterou se dohoda sjednává bude vyplněna na ICV podle měsíce - termínu dodání. V případě odevzdání DPP po 25. dni v měsíci není zaručené zpracování v daném měsíci, termín v DPP bude případně upraven podle období, kdy bude dohoda doručena na ICV.
- 2. Informovaný souhlas se zpracováním osobních údajů
- 3. Informace o obsahu právního vztahu
- 4. Osobní dotazník (OD) Účastník zašle odkaz učiteli. Učitel přes elektronický odkaz – portál UP vyplní OD, vytiskne a podepíše. Osobní dotazník je nutné vždy doložit, i při opakované činnosti, z důvodu předání aktuálních informací OSSZ (od 1. 7. 2024 povinnost zaměstnavatele hlásit všechny uzavřené DPP).
!!!Originály 4 podepsaných formulářů je nutné dodat (osobně přinést, nebo doručit poštou, sken není uznatelný) v průběhu praxe nebo co nejdříve po ukončení praxe PhDr. G. Paráčkové, na adresu: Institut celoživotního vzdělávání, Křížkovského 10, 771 80 Olomouc, a to nejpozději do 25. dne v měsíci (v prosinci do 12. dne), aby mohly být podklady v daném měsíci zpracovány, jinak budou zaevidovány až následující měsíc!!!
Odměna za praxi na území Slovenské republiky musí být vyřízena formou Smlouvy o poskytnutí konzultační/lektorské činnosti. E-mail se jménem a kontaktem na vedoucího učitele pošle účastník na e-mail: gabriela.parackova@upol.cz.
Podmínky praxe pro přihlášené účastníky od roku 2021 do roku 2023 - stará akreditace
!V rámci platnosti nové akreditace doporučujeme studium (pod původní akreditací), včetně praxe, dokončit - absolvovat závěrečnou zkoušku nejpozději do termínu stanoveného MŠMT 28. 2. 2025! Následně budou účastníci převedeni pod novou akreditaci a její podmínky s tím, že absolvované předměty budou uznány.
Řízená a reflektovaná praxe je účastníkem vzdělávání absolvována v průběhu 2. až 4. semestru z jednoho nebo dvou oborů (podle jeho specializace). Každý posluchač musí absolvovat 100 hodin řízené a reflektované praxe na každém svém oboru. Praxe probíhá ve škole vybraným účastníkem nebo zajištěným garantem studia, uskutečňuje se v kooperaci fakultního garanta, lektora praxe – oborové didaktiky a uvádějícího učitele.
U předmětů:
- Didatika dějepisu
- Didaktika hudební výchovy
- Didaktika českého jazyka a literatury
- a Didaktik cizích jazyků
kde jsou do obsahu zahrnuta i témata spojená s výukou na ZŠ, je možné, aby účastníci konali praxi na 2. stupni ZŠ i na SŠ .
U předmětů
- Didaktika sociologie
- Didaktika filosofie
- Didaktika psychologie
- Didaktika ekonomických disciplín
je nutno s ohledem na obsah seminářů i na vystudovaný obor třeba, aby byla praxe absolvována pouze na SŠ .
Praxe absolvovaná na jazykové škole není možná, pouze na cizojazyčné střední škole nebo sekci gymnázia.
Oborově didaktická praxe může být vykonána ve škole, ve které účastník vzdělávání působí.
Praxe má průběžnou podobu a probíhá po podstatné části studia, takže se podstatným způsobem propojila s teoretickými studiemi. Obnáší úvodní, průběžnou a závěrečnou konzultaci a reflexi s oborovým garantem (didaktikem) a lektorem pedagogicko-psychologického základu, přítomnost ve škole v min. rozsahu 12 celých pracovních dnů (po 8 hodinách) a dále konzultovanou přípravu na výuku.
Účastník vzdělávání během praxe absolvuje nejprve náslechy a reflexe náslechů (min. 6 vyučovacích hodin) , poté se začne podílet na přípravě výuky a na výuce jako asistent učitele, příp. párový učitel, vč. prvků tandemových (min. 6. hodin)a samostatně připravuje, učí vyučovací hodiny a reflektuje vyučovací hodiny (min. 10 vyučovacích hodin).